Hoera, JEA bestaat 200 JAAR:

tijd voor een feestje!
30 september 2019

Hoera, JEA bestaat 200 jaar! Ons jubileumfeest hebben wij op vrijdag 20 september groots gevierd en wat hebben wij genoten! Met onze klanten, relaties en het personeel hebben wij er een mooi feest van gemaakt. De interactieve quiz en blackjacktafels waren een daverend succes! Speciaal voor ons 200-jarig jubileum hebben wij unieke JEA bankbiljetten en speelkaarten gemaakt die gebruikt zijn bij de blackjacktafels.

 

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

In Hotel Arena te Amsterdam hadden we de perfecte locatie gevonden voor dit unieke event. Het pand uit 1888 met monumentale delen, zoals de originele gietijzeren marmeren trap en de gerestaureerde Kapel, zijn altijd in tact gehouden en vertellen nog iedere dag over de indrukwekkende geschiedenis van deze locatie. De rijke historie wordt gecombineerd met een modern design. En dat is nu precies wat wij tijdens het event ook hebben gedaan. We hebben met zijn allen een reis gemaakt door de historie van JEA om uiteindelijk te eindigen bij wat de toekomst (JEA) gaat brengen.

Onze CEO, Jos van Leeuwen, heeft de aanwezigen meegenomen op een reis door de tijd met behulp van de iconische auto uit de Back to the Future films: een DeLorean DMC-12.

Net als Marty McFly zijn we teruggereisd in te tijd naar het jaar 1819 waar de geschiedenis van JEA begint in de Amsterdamse Tweede Weteringdwarsstraat 1 met het oprichten van een drukkerij door Hans Christiaan Spin. In 1970 neemt Spin collega-waardedrukker en hofleverancier Van Mantgem over en ontstaat Spin/Van Mantgem. In 1982 verhuizen we naar een nieuw pand aan de Donauweg in Amsterdam Sloterdijk, het pand waar we tot op de dag van vandaag nog steeds zitten. In 1988 neemt Joh. Enschedé & Zonen Spin/Van Mantgem over en ontstaat JEA. In eerste instantie onder de vleugels van moeder bedrijf Joh. Enschedé & Zonen maar per 2013 zelfstandig.

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

Zo zijn we inmiddels aangekomen in de tegenwoordige tijd. Een spannende tijd waarin de missie van het JEA van nu veel groter is. Wij willen onze klanten vooruithelpen met slimme ideeën die hun communicatie krachtiger maken. En papier is daarvoor natuurlijk het mooiste basismateriaal. Het is duurzaam, schoon, flexibel en tastbaar.

Veel van onze klanten zien ons anno 2019 dan ook als een echte inspiratiepartner. Daarom hebben we een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl: JEA – Power to the paper!

Aan het eind van de presentatie is er gesproken over ontwikkelingen in de maatschappij, de impact op de grafische industrie en JEA specifiek. Een belangrijk onderwerp hierbij was natuurlijk de rol van papier daarin. Maar er is ook gesproken over technologie in combinatie met papier. Ontwikkelingen waarbij we papier voorzien van een chip en de inhoud van het document vastleggen op blockchain.

Natuurlijk is er ook aandacht besteed aan duurzaamheid in de vorm van Paper for Plastic. Wij kunnen daar met onze oplossingen een grote rol in spelen. Niet meer een flowpack maar een NES. Geen albums met plastic bladen maar slimme papieren oplossingen. Ook een initiatief als het tulpenbollenpapier past hier natuurlijk perfect bij.

De wereld zal blijven veranderen. JEA verandert al 200 jaar en zal mee blijven bewegen en veranderen. 

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

Na de inspirerende woorden van Jos was tijd voor publieksparticipatie. Onze directeur Marketing & Sales, Mylène van ‘t Hart, was de host van een interactieve quiz waarbij de aanwezigen via hun smartphone vragen konden beantwoorden.

Een deel van de vragen konden beantwoord worden door goed op te letten tijdens de presentatie maar een deel was ook een kwestie van “algemene” kennis (Hoe heette het hondje van de excentrieke uitvinder ‘Doc Brown’ in de film ‘Back to the Future’?) of juist hele specifieke kennis (Wat is de topsnelheid van onze Heidelberg persen gemeten in vellen per uur?).

Na elke vraag was op het grote leaderboard te zien wie de vraag goed had beantwoord. Daarbij telde niet alleen het juiste antwoord maar ook hoe snel het juiste antwoord was gegeven. Na elke vraag toch weer een spannend moment!

Uiteindelijk kan er maar één de winnaar zijn. De winnaar ging er vandoor met een dinerbon en het boek DUTCH MOUNTAINS – HET ULTIEME STANDAARDWERK OVER DE NEDERLANDSE PLATENINDUSTRIE door Peter Voskuil.

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

De middag eindigde voor onze klanten en leveranciers met het wagen van een gokje bij de blackjacktafels. Alle genodigden hadden van te voren speciaal voor ons 200-jarig jubileum gemaakte unieke JEA bankbiljetten ontvangen. Iedereen begon daarmee met hetzelfde bedrag. Aan het eind van het feest won de persoon die het meeste geld had verdiend een mooie fles champagne!

Nadat we onze klanten en leveranciers bedankt hadden voor hun aanwezigheid en bijdrage aan dit mooie event was het tijd voor een feestje met de werknemers en hun partners. Daarvan worden geen foto’s vrijgegeven. In de traditie van Las Vegas: what happens in Hotel Arena stays in Hotel Arena.

Share This